kilometerheffing betalen naar gebruik

Volgens het coalitieakkoord heeft het nieuwe kabinet het doel om in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten rijden. En ondanks dat alle plannen nog niet bekend zijn, is het wel duidelijk dat we naar een kilometerheffing gaan.

In 2030 zal de kilometerheffing geïntroduceerd worden in de vorm van betalen naar gebruik. De basis voor dit systeem is de motorrijtuigenbelasting, waarvan het tarief afhankelijk is van het aantal jaarlijks gereden kilometers. De heffing is hoogstwaarschijnlijk niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt bestaande toltrajecten. Dit houdt in dat gebruikers van elektrische en fossiele auto’s allebei zullen meebetalen aan het weggebruik.

In de Keuzewijzer Autobelastingen van dit jaar werden enkele varianten van de kilometerheffing omschreven. Of het een van de onderstaande opties wordt, weten we niet, maar hiermee kun je je wel voorbereiden op wat er komen gaat.

  • Optie 0: Een gelijke heffing voor personenwagens en bestelauto’s.
    Bij deze optie wordt de motorrijtuigenbelasting omgezet in een kilometertarief. Voor auto’s op diesel en LPG is een hoger kilometertarief dan voor elektrische voertuigen van toepassing.
  • Optie 1: Betalen naar gebruik voor alleen elektrische voertuigen (EV).
    Bij variant 1 wordt de bpm en motorrijtuigenbelasting voor EV’s omgezet in een kilometertarief waarbij je eventueel de eerste 10 jaar korting krijgt om de groei van het elektrische rijden te stimuleren.
  • Optie 2: Tijd en plaatsgebonden heffing voor personenvoertuigen en bestelwagens.
    Deze optie is hetzelfde als optie 0, maar er geldt geen gelijk tarief. De kilometerheffing is dan afhankelijk van wanneer je je kilometers maakt en waar je rijdt.
  • Optie 3: Emissie-, tijd- en plaatsgebonden heffing voor personenvoertuigen en bestelwagens.
    Deze variant is eigenlijk een combinatie van de eerdere opties. Hier komt het op neer: er komt een basistarief met een brandstoftoeslag voor LPG- en dieselauto’s, een stikstoftoeslag voor diesels en een CO2-toeslag voor alle niet elektrische auto’s.

Zodra er meer over bekend is, houden we u hier op variabelbijtellen.nl uiteraard op de hoogte.